vrijdag 22 juni 2007

Federico Mompou - Piano Music - Stephen Hough























"Fascinating, hypnotic, mystical. Commended." - BBC Music Magazine
"A real treat... utterly compelling playing with a recording to match." - Gramophone


Federico Mompou (1893 - 1987) werd geboren in Barcelona, studeerde en leefde in Parijs, maar zou het grootste deel van zijn leven rustig in zijn geboortestad doorbrengen. De gelegenheid om lessen te volgen onder Fauré, door hem zeer bewonderd, werd bijvoorbeeld verijdeld door Mompou's bovenmatige verlegenheid.

"The music of Federico Mompou is the music of evaporation. The printed page seems to have faded, as if the bar lines, time signatures, key signatures, and even the notes themselves have disappeared over a timeless number of years. There is no development of material, little counterpoint, no drama nor climaxes to speak of; and this simplicity of expression - elusive, evasive and shy - is strangely disarming. There is nowhere for the sophisticated to hide with Mompou. We are in a glasshouse, and the resulting transparency is unnerving, for it creates a reflection in which our face and soul can be seen." -Stephen Hough



















Deel 1
Deel 2
Deel 3



3 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Edward,

Leuk om af en toe op je weblog te kijken; je hebt een fantastische smaak voor bijzondere uitvoeringen. MacGregor bv. vond ik een geweldige vondst. Ook deze Monpou is zo biezonder, al issie soms wel errug zoet...

Ik moet af en toe ook wel lachen om je belegen taalgebruik, en dito gewoontes. Sigarenpaffend zit je te luisteren naar beschaafde muziek... Het zou me niet verbazen als je elders een OBBommelBlog onderhoudt.

Als je nog eigentijds muziekmateriaal zoekt, neem kontakt met me op.

Ik heb hier een boekje voor je liggen: The best of Myles na Gopaleen (een verzameling stukjes die jouw favoriete schrijver Brian O'Nolan in de Irish Times schreef). Zeg maar hoe ik het je kan doen toekomen. Wieweet woon je in de buurt van Eindhoven.

hartelijke groet
Peter
posttopeter@hotmail.com

Edmond zei

Beste Peter,

Drieëneenhalf, nee, voluit vierwerf hoera voor je reactie en sherlockholmesachtige (en hoogstwaarschijnlijk ook juiste) instincten - want het bordje Eindhoven komt me ergens bekend voor van een fietstochtje.

Het plezier in identiteitsverdoezeling is in dit geïnternetteerd tijdperk niet exclusief, des te groter mijn vreugde dat je de link legt met de evasieve figuur van Myles, meester van maskers, en ondertussen gewoon briljant schrijver en columnist. "The best of" staat al sinds heugenis op ereplaats in mijn boekenkast, maar hartelijk dank voor je aanbod. Hoe ben je op zijn spoor gekomen, als ik vragen mag?

Je suggesties in eigentijdse muziek zouden ook buiten mijn halfslachtige, nee waarachtig onserieuze poging om nietsdoen, archaïsche taal, muziek en sigaren in een trendy weblog te combineren natuurlijk zeer welkom zijn.

Hartelijke groet,

Edmond.

Audentity zei

Thanks for this album. I think it sets a new record for how long the links are still good (5 years!).