Andreas Schmidt, bariton
Musikkollegium WinterthurWerner Andreas Albert, dirigent
Opname 1997, Stadthaus Winterthur
Gramophone 8 / 98: 'A wonderful record. This is one of the outstanding song-cycles of its period, very naturally recorded, and one of the finest vocal discs I have heard for a long time: its beauties resonate in the mind long after you have played it. I cannot recommend it too strongly.'Download (207 MB):
Deel I ---
Deel II ---
Deel III
Dietrich Fischer-Dieskau, bariton
Hartmut Höll, piano
Opname Berlijn 1988
Gramophone - "No one has done more for the superb but persistently underrated songs of Othmar Schoeck than Fischer-Dieskau."Download (172 MB):
Deel I ---
Deel IITwee cycli van de Zwitserse laat-Romantische tot zéér laat-Romantische componist Othmar Schoeck (1886-1957) - hij is namelijk wel eens de laatste Romanticus genoemd. Schoeck, een leerling van
Max Reger, wordt -wellicht- herinnerd vanwege zijn honderden minutieuze en gevoelige Lieder, terwijl de Hutchinson's Encyclopedia of Music tevens fijntjes memoreert dat zijn werk "was succesfully performed in Germany during the Nazi era."
Van zijn vele liederencycli is "Elegie" (1922) zijn eerste en gelijk een uitzondering, omdat niet de piano maar een kamerorkest de begeleiding vormt. Schoeck gaf toe dat deze doorvoelde cyclus de neerslag was van zijn langdurige en getroubleerde romance met de Geneefse pianiste Mary de Senger (de componist werd op slag verliefd toen hij haar ooit Bach hoorde spelen). Qua herfstachtigheid en bijna-afscheid-nemen hoeft men inderdaad niet verder te zoeken dan deze elegie.
"Das stille Leuchten" (1946) toont ons de componist op de top van zijn kunnen. De spaarzaamheid, de detaillering, het belang van de kleinste geste, de eerbied voor het woord van de dichter: men zou menen dat Schoeck deze cyclus met Fischer-Dieskau in het achterhoofd had gecomponeerd.
Een handvol liedteksten uit "Das stille Leuchten" wordt in het Engels vertaald op deze site:
http://www.recmusic.org/lieder/assemble_texts.html?SongCycleId=712
3 opmerkingen:
I know nothing about this performer or composer, thanks for the opportunity to hear something new and so highly recommended.
B
Many thanks for Schoeck. Btw, you have a wonderful blog, I've added you to my blogs list. Regards.
"de componist werd op slag verliefd toen hij haar ooit Bach hoorde spelen"
Bach als grootste componist, grootste organist, groot improvisator, groot clavecinist, violist, pedagoog, vader, enz. en nu ook als koppelaar...
Johann Del Campo
Een reactie posten